FANDOM

Alhonmaan sosialistinen valtakunta on mikrovaltio Luoteis-Uusimaalla. Ylintä valtaa piti hallussaan "Suureksi Neuvostoksi" kutsuttu parlamentti 7.12.2017 - 31.10.2019, kunnes maan johtoon nostettiin kuukausittain vaaleilla valittava monarkki, tällä hetkellä kuningas. Valtiolliset nettisivut perustettiin marraskuussa 2019 virallisten kansalaisten käyttöön.

Alhonmaa on saanut aikaisemmassa mikrovaltiowikissä kahden valtion tunnustuksen ja hakee nyt sitä samaa tässä wikissä.

Alhonmaa lippu syntyi aluksi joulukuussa 2019 hallineen kuninkaan Nicodemuksen taideteoksena "Neuvosto-Suomi", mutta kehittyi siitä edelleen Alhonmaan lipuksi.

Shortly på svenska:

Alhonmaa är ett microland i Väst Nyland. Landet blev självständig 5.12.2017 och första flaggan var gjort i oktober 2019. Kungval händer nära slutet av varje månad.

Historia Muokkaa

Itsenäistyminen ja alkuvaiheet Muokkaa

Alhonmaan valtio perustettiin 5.6.2017. Silloin kirjoitettiin myös alkuperäinen perustuslaki, joka on sittemmin kadonnut. Suurin nousu väkiluvussa tuli pari kuukautta itsenäistymisen jälkeen.

Alhonmaahan perustettiin sen alkuaikoina Suureksi Neuvostoksi kutsuttu parlamentti. Se ei tosin koskaan osallistunut varsinaisesti valtionhoitoon, joka pysyi maan perustajan Nicodemus Hassizen vastuulla. Hän ja Abdullah Al-Abu olivat ensimmäiset kansalaiset.

Aktivisoituminen Muokkaa

Alhonmaa eli hiljaiseloa pitkään ennen kuin 9.9.2019 perustettiin maan ensimmäinen pankki Ahmed AF. Marraskuussa samana vuonna maan hallinto järjestettiin uudelleen enemmän kansalaisia osallistavaksi. Ensimmäinen kuningas Emboleemus Ahmed el-Hameed nousi valtaan 1.11.2019. Hänen seuraajansa Nicodemus järjesti hallintoa vielä enemmän uusiksi, ennen kuin se vakiintui.

Alhonmaan-Sulkavian sota Muokkaa

Alhonmaan ja Sulkavian korkeimpien valtioeliten välillä oli ollut diplomaattista kiistaa aluerajoista jo joulukuun lopulla, mutta 3.1.2020 tilanne kärjistyi sotaan. Sulkavian voimakkaan provosoivien sotaharjoitusten jälkeen Alhonmaa aloitti hyökkäyksen 6.1.2020. Maavoimat valtasivat Vanjoen jokialuetta ja Sulkavia antautui tulitaukoon 9.1. Tammikuun loppupuolella sovittiin rauhansopimus, jossa Hiidenveden kaikki vesi- ja saarialueet siirtyivät Alhonmaalle.

Anarkian aika Muokkaa

Alhonmaata hallitsivat eri kuninkaat lähes puolen vuoden ajan marraskuusta 2019 maaliskuuhun 2020. Huhtikuulle unohdettiin valita kuningas ja lopulta Alhonmaan asiat jäivät sivummalle koko loppukevääksi ja kesän ajaksi. Tätä aikaa on nyttemmin alettu kutsua "anarkian ajaksi", koska Alhonmaa ei ollut aktiivinen edes mikrovaltiopiireissä.

Kuninkaiden paluu Muokkaa

1.8.2020 Alhonmaan kuninkaaksi valittiin Abdullah al-Abu. Hänestä tuli ensimmäinen kuningas neljään kuukauteen. Tekeillä on kuninkaan istuntoajan pidentäminen, jotta vaaleista ei tarvitsisi huolehtia niin usein. Myös pääministerin virka voitaisiin kenties ottaa takaisin käyttöön.

Politiikka Muokkaa

Alhonmaan hallinnollinen elin on suuri neuvosto, joka vastaa parlamenttia. Suuren neuvoston yläpuolella on hallitus, joka koostuu maan hallitsijasta eli kuninkaasta.

Alhonmaa on hyvin tarkka ulkopolitiikassaan ja luokittelee itsensä suurvallaksi suomalaisten mikrovaltioiden joukossa. Muiden mikrovaltioiden valloittaminen ympäri Suomea on helppoa, koska Alhonmaalla on siirtomaita Keski-Suomessa, Itä-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla, joista käsin se voi mobilisoida partisaanihyökkäyksiä.

Alueet Muokkaa

Alhonmaan alueet